Terminologie desktop publishing (DTP)
Sunt 2 tipuri de pagini in desktop publishing: pagini electronice si pagini virtuale printabile, destinate tiparului. Paginile virtuale printabile vor fi tiparite intr-un final si prin urmare vor avea parametri ce coincid cu standarde internationale. Dimensiunea, de exemplu “A4”, “letter” sau marimi atipice destinate printului pe formate mari: postere, billboard-uri, roll-up-uri, pop-up-uri, display-uri. O astfel de pagina virtuala destinata printului are marimea prestabilita a materialului pe care va fi tiparita in final, iar vizualizarea ei se face pe monitor in modul WYSIWYG (what you see is what you get). Fiecare pagina printabila are o marime finita si o arie printabila, in cazul in care imprimarea cu margine de taiere(bleed) nu este posibila, situatie intalnita in cazul imprimatelor de birou. Un exemplu de pagina electronica este pagina web ce nu este conditionata de parametrii unei pagini virtuale tiparibile. Cele mai multe pagini electronice sunt redimensionabile dinamic rezultand modificarea/rearanjarea continutului.
Paginile de master – sabloanele utilizate pentru copierea automata a anumitor elemente grafice, stiluri de text, in cazul in care se realizeaza machetarea/tehnoredactarea de reviste, ziare sau diverse publicatii. Astfel ca, modificarea unui element continut in master(un logo, de exemplu) se va face automat in toate paginile documentului, fara a mai fi nevoie sa modificam fiecare logo in parte. Paginile de master pot fi de asemenea utilizate si in cazul in care se doreste numerotarea automata a paginilor, cu un anumit font de o anumita culoare si marime. Tehnoredactarea / machetarea este procesul in care elementele din cadrul unei pagini sunt definite intr-o anumita ordine, in mod estetic si precis. Principalele tipuri de materiale care urmeaza a fi definite intr-o pagina sunt: text, imagini link-uite(care pot fi modificate dintr-o sursa externa) si imagini embedate(imagini incluse in document si care pot fi modificate direct din programul de machetare). In acest sens, intr-un document, vom intalni imagini care sunt embedate si care sunt interpretate de aplicatia respectiva si imagini care sunt link-uite ce provin dintr-o sursa externa.
CMYK – Este un model de culoare utilizat in tiparirea policroma. Pentru obtinerea unei anumite culori sunt combinate cele patru planuri de culoare: Cyan, Magenta, Yellow, Black. cele patru culori mai sunt denumite si culori de proces. Cu ajutorul acestui model se pot reproduce aproape toate culorile din spectrul vizibil.
RGB – Este reprezentarea pentru cele trei culori primare Red, Green, Blue.
RGB-ul poate fi descris ca spatiul de culoare interpretat si redat de un calculator. Pe monitor sunt afisate imagini rezultate din combinatia RGB. RGB se bazeaza pe sistemul Cartezian de coordonate in care rosul, verdele si albastrul sunt combinate in mai multe feluri pentru a reproduce toate culorile. Acest model de culoare se foloseste in general pentru web si prezentari multimedia.
Culoare speciala – Plan de culoare, utilizat in procesul de imprimare, plan diferit de CMYK. Este destinat obtinerii cu precizie maxima a unei culori anume sau a unei culori fluorescente/auriu/argintiu.
RIP – Raster Image Processor – RIP este procesul prin care informatia digitala vectoriala ca un fisier PostScript, de exemplu, intr-un fisier de mare rezolutie destinat printului. Intelegerea acestui proces ne ajuta sa pregatim corect fisierele pentru tipar si sa le tiparim corect.
Imagine vectoriala – Imagine creata cu ajutorul unui program special (de regula de un program de layout, vectorial), avand proprietatea ca poate fi scalata oricat fara a pierde din calitate (ex.: .cdr, .pdf, .ai, .dwg). Un document creat de un program vectorial poate contine imagini bitmap.
Imagine bitmap – Imagine creata cu un program special (de regula un program de retus), camera foto digitala sau scanner avand proprietatea ca orice scalare ii afecteaza calitatea (ex.: .bmp, .tif, .jpg, .png).
DPI (dots per inch) – Reprezinta numarul de pixeli/inch dintr-o imagine bitmap. Standardul tipografic este de 300 DPI.
Flyer – tiparitura de mici dimensiuni fara indoituri (fara biguire). De regula imprimarea este fata-verso, iar dimensiunea 1/3 sau 1/2 din A4.
Pliant – tiparitura de mici dimensiuni cu indoituri (cu biguire). De regula imprimarea este fata-verso. Dimensiunea finita este de regula A4.
Poster/Afis – tiparitura de mari dimensiuni, fara biguire cu imprimare pe o singura fata. De regula dimensiunea lui se raporteaza la coala tipografica.
Revista – Una sau mai multe coli de tipar, imprimate fata-verso, biguite, capsate, taiate si rotunjite. Dimensiune finita – dimensiunea tipariturii dupa procesul de taiere/rotunjire.
Dimensiune bruta – Dimensiunea tipariturii inainte de procesul de taiere/rotunjire. Dimensiune bruta este egala cu dimensiuna finita + bleed.
Dimensiune finita – Dimensiunea tipariturii dupa procesul de taiere/rotunjire. Dimensiune finita este egala cu dimensiuna bruta – bleed.
Bleed – Margine de taiere, surplus lasat peste dimensiunea finita.
Recomandam urmatoarele tipuri de fisiere:
.cdr (Corel Draw), .ai (Illustrator), .PDF (Adobe Acrobat Document), .psd, .jpg, .tiff, .png, .gif, .bmp, .eps, etc
La fisierele vectoriale, va rugam sa CONVERTITI LA CURBE toate textele !
Pe fiecare latura unde exista print se va lasa margine de taiere (bleed) de 3 mm (aceasta margine se pierde la taiere). Se va respecta oglinda paginii (margine de siguranta) de minim 5 mm. Oglinda paginii este distanta fata de margine in care nu se vor plasa texte sau alte elemente grafice, sigle, etc.
Toate fisierele, indiferent de formatul in care sunt trimise, trebuiesc lucrate in modul de culoare CMYK. Trimitand un fisier in format RGB, exista posibilitatea sa avem diferente semnificative de nuante.
Pentru background evita sa folosesti gradienti de gri sau negru. Diferentele dintre nuantele gradientilor pe monitor si cele printate efectiv pot fi considerabile.